Profiel

pasfoto.jpgAls begeleider en adviseur ben ik altijd uit op ontwikkeling (de wikkels eraf halen of laten vallen, waardoor je kwetsbaar wordt en door de pijn heen nieuw perspectief kunt zien en ervaart) en groei (uitbreiding van het handelingsrepertoire) van zowel individuen als organisaties, die duurzaam is (omdat het raakt op een diepere laag, zodat het echt beklijft en geïncorporeerd wordt) en die leidt tot een steeds grotere autonomie met behulp van zoveel mogelijk competentie ervaringen (successen en mislukkingen; fouten maken mag en moet) op basis van een professionele relatie. Daarbij ben ik heel doelgericht en er uiteindelijk altijd op uit om de ander(en) het zelf te leren doen met gebruikmaking van al hun talenten. In mijn werk hanteer ik de volgende uitgangspunten: (zelf)respect, (zelf)vertrouwen, (zelf)bewustzijn, verantwoordelijkheid, openheid, integratie, congruentie, balans en integriteit

Expertise

  • Ontwikkelen strategisch en operationeel beleid
  • Ontwikkelen van een collectieve ambitie (missie/visie)
  • Ontwikkeling van kwaliteitsbeleid
  • Opbrengstgericht werken
  • Management ondersteuning
  • Ontwikkeling integraal personeelsbeleid en competentiemanagement
  • Effectief om leren gaan met werkdruk
  • Effectief les leren geven
  • Coaching van professionals op alle niveaus (van bovenschools manager tot leerkracht en docent)
  • Functioneren als klankbord c.q. sparringpartner c.q. kritische vriend
  • E-coaching en wandelcoaching
  • Ontwikkelen van een professionele cultuur en communicatie
  • Begeleide Intervisie

Opleiding & Ervaring

Ik ben `gepokt en gemazeld` in het onderwijs. Ooit begonnen als leerkracht op een basisschool heb ik alle functies van waarnemend hoofd der school, adjunct directeur van een dorpsschool en directeur van een grote basisschool in Rotterdam ingevuld en aan den lijve ervaren. Naast mijn werkzaamheden ben ik mij altijd blijven ontwikkelen door het volgen van opleidingen, uiteindelijk resulterend in het behalen van mijn doctoraal Onderwijskunde aan de Rijksuniversiteit te Utrecht (1990). Vier jaar later heb ik de overstap gemaakt van leidinggevende naar begeleider en adviseur bij in eerste instantie een Onderwijsbegeleidingsdienst (OBD) en later een tweetal commerciële adviesorganisaties. Daar heb ik in de loop der jaren de kneepjes van het begeleidings- en advieswerk volop leren kennen en in de vingers gekregen. Mede door een groot aantal opleidingen die ik op dit gebied gevolgd heb. Met name de `zachte` kant van het werk heb ik daar leren kennen en hanteren. Inmiddels ben ik gecertificeerd coach en assessor. Deze werkzaamheden voer ik ook in het voortgezet onderwijs uit. Sinds kort (1 september 2011) ben ik voor mezelf begonnen en wil ik mijn werkzaamheden ook uitbreiden naar het bedrijfsleven.

Waar kunt u bij mij op rekenen?

Dat ik zorgvuldig, deskundig (up to date), betrouwbaar, gedreven, vasthoudend en enthousiast ben en blijf. Dat ik gepassioneerd ben voor leren en dit zichtbaar en voelbaar ook voor mezelf in de praktijk breng. Verder zie ik altijd het grote geheel plus de samenstellende kleinere delen en de relaties daartussen. En dat weet ik ook begrijpelijk te benoemen.

Voor een uitgebreid Curriculum Vitae kunt u terecht op LinkedIN